Elektrificirani avtomobili katere - poznamo?

Ko gre za avtomobile z alternativnimi pogonskimi
sklopi, običajno uporabljamo kratice BEV, EREV, PHEV ali FCEV. Te pravzaprav
zelo natančno opišejo, kakšna tehnologija se skriva pod pločevino avtomobila.
BEV –
električni avtomobili
Kratica BEV (Battery Electric Vehicle – električno
vozilo z baterijami) označuje osnovno obliko električnega avtomobila. Poganja
ga elektromotor, ki vso energijo črpa iz elektrike, shranjene v baterijah. Te
so v električnih avtomobilih najbolj pogosto litij-ionske (Li-Ion). Z različno
močnimi polnilniki (ti lahko uporabljajo enosmerni, DC ali izmenični tok AC) se
polnijo iz javnega električnega omrežja, precej energije se lahko pridobi tudi
z regeneracijo – pretvorbo zavorne energije avtomobila v električno. Dosegi
električnih avtomobilov so sicer odvisni predvsem od kapacitete baterij, v
zadnjem času v najbolj zmogljivih segajo že čez 500 kilometrov.
HEV –
hibridni avtomobili
Pri hibridnem avtomobilu gre za kombinacijo
električnega in avtomobila z motorjem na notranje zgorevanje. Največkrat je
bencinski, lahko tudi dizelski. Običajno gre za vzporedne hibride, kar pomeni,
da lahko glede na režim vožnje vlogo pogonskih enot opravljata eden, drugi ali
oba motorja skupaj, lahko pa tudi za zaporedne, pri katerih bencinski motor
pretežno skrbi za tvorbo elektrike za napajanje pogonskega elektromotorja.
Zaradi visokega navora elektromotorjev motorji na notranje izgorevanje pretežno
delujejo v območju največjega izkoristka goriva, kar se odraža predvsem v
manjši porabi goriva in nižjih izpustih škodljivih snovi.
PHEV –
priključni hibridi
Priključnohibridni avtomobili so hibridni avtomobili z
močnejšo baterijo. To je mogoče napolniti iz omrežja, kar se odraža v povečanem
električnem dosegu, ki običajno znaša 50 kilometrov ali več. PHEV je odličen za
vse, ki imajo veliko res kratkih poti, ko lahko pretežno vozijo na elektriko,
hkrati pa precej poti, ki presegajo zmogljivosti EV.
FCEV –
električni avtomobili s pogonom na gorivne celice
Električni avtomobili s pogonom na gorivne celice
elektriko pridobivajo v gorivnih celicah na kemični način s cepitvijo molekul
vodika na protone in elektrone. Vodikovi protoni preidejo skozi membrano, kjer
se s kisikom iz zraka vežejo v vodo, sproščeni elektroni pa tvorijo električni
tok, ki se shrani v baterijah in poganja elektromotor avtomobila. Izpušne pline
tvori čista vodna para. Prednost avtomobilov FCEV v primerjavi z baterijskimi
električnimi avtomobili je, da se posoda za vodik napolni veliko hitreje od
baterij, poleg tega ima zaloga vodika za enako razdaljo manjšo maso od energetsko
ekvivalentnih baterij.