Če ga imate radi, avta ne ogrevajte na mestu

Praksa ogrevanja motorja na mestu v ledenem jutru ne
porabi samo veliko goriva, temveč sčasoma lahko poškoduje motor. Raje
investirajte v olje.
Prihaja zima s temperaturami pod lediščem. V želji, da bi
sedli v toplo notranjost, mnogo lastnikov v takšnih razmerah avtomobile ogreva
na mestu tudi po deset in več minut. Mnogi so celo prepričani, da je ogrevanje
na mestu nujno in za motor koristno. Če je bil v času uplinjačev takšna praksa še
sprejemljiva, je pri modernih sistemih vbrizgavanja goriva in delovanja motorja
ne le odveč, temveč lahko tudi škodljiva, še posebej ko govorimo o temperaturah
globoko pod lediščem.
Strokovnjaki za delovanje motorjev so jasni. V času zelo
nizkih temperatur in mrzlem motorju bencin težje izpari. S tem avto težje ustvarja
pravo razmerje med zrakom in bencinom v mešanici. Pri elektronskem vbrizgu –
imajo ga praktično vsi avti mlajši od 25 let – avto na podlagi podatkov
senzorjev samodejno kompenzira mraz z dodatno količino bencina v mešanici.
Motor tako deluje na zelo bogato mešanico, vse dokler ne doseže delovne
temperature najmanj petih stopinj Celzija. V tem času pa obstaja velika
verjetnost, da zaradi bogate mešanice bencin v komori ne izgori povsem, temveč
se nalaga na stenah valja. Ker bencin ob tem dobesedno odplakne olje z
notranjih sten motorja, se zmanjšuje učinek mazanja. Takrat trpijo predvsem
batni obročki in stene valja. Dlje kot traja počasno segrevanje na mestu, dlje
časa so ključni deli motorja podvrženi vplivu nepravilnega mazanja. »Delno pa bencin
tudi pronica v karter olja, kjer ga redči,« še dodaja Primož Rožnik, tehnični
inštruktor Avto Akademije.
Tudi pri dizelskih motorjih se lahko pojavi podobna težava
nezadostnega mazanja vitalnih delov.
Najpomembnejše
je »zimsko« olje
Pri Volvu, ki svoja vozila med drugim redno testira v
območju arktičnih razmer, so na vprašanje, ali je pred uporabo avta potrebno
kakršnokoli ogrevanja motorja, kategorično odgovorili: ne! »Dovolj je, da
avtomobilu po zagonu motorja dovolimo nekaj sekund, da vzpostavi ustrezni
pritisk olja v motorju, nato pa odpeljemo,« so pri proizvajalcu povedali za
Popularmechanics.com. Že po krajši vožnji bo motor dosegel ustrezno temperaturo
in s tem tudi omogočil hitro ogrevanje notranjosti. Pravilni postopek v zimskih
razmerah torej ni ogrevanje na mestu, temveč zagon motorja, nato po potrebi
čiščenje stekel oziroma odstranjevanje zaščitne ponjave. Sledi takojšen odhod.
Prav pomen olja pri omenjenem proizvajalcu vozil izpostavljajo
kot bistveni element zimske vožnje: »Za zaščito motorja pri zagonu v hladnih
razmerah sta ključna dejavnika kvalitetno olje in njegovo stanje.« Olje
ustrezne kvalitete bo tudi v hladnih razmerah ohranjalo ustrezno viskoznost in tako
skrbelo za primerno mazanje motorja v prvih sekundah in minutah po zagonu. Kasneje
pa bo prevzelo vlogo sprejemnika motorne toplote.