Tekoči nadomestni del kako NE ubiti motorja
Katera znamka motornega olja je najboljša? Takšne
gostilniške debate so danes povsem irelevantne. Pomembne so oznake.
Vsi vemo, kaj se zgodi, ko v rezervoar natočimo napačno
gorivo. Na primer bencin v dizelski avto. Premalo pa se zavedamo, da je zelo
podobna situacija pri oljih. Dejansko obstajajo nevarne kombinacije nekega tipa
olja v nekem tipu motorja, ki za slednjega pomenijo smrtno obsodbo.
Olje torej danes enačimo z nadomestnim delom - mora biti ne
le kakovostno, temveč tudi v sami zasnovi prilagojeno dotičnemu modelu.
Vsak po svoje
Proizvajalci avtomobilov vsako leto vlagajo milijone v
razvoj tehnološko sofisticiranih maziv, ki so prilagojena za kar najbolj
idealno delovanje njihovih pogonskih agregatov. To pomeni, da ima vsak veliki
proizvajalec oziroma koncern pri razvoju motorja lastne želje, česa naj bo olje
sposobno glede na notranji ustroj in zgradbo motorja. In vsak tip motorja je
zgodba zase, zato proizvajalci motorjev od začetka razvoja tesno sodelujejo s
proizvajalci olj. Ultra učinkoviti in zmogljivi motorji, kot jih imamo v
Evropi, pri delovanju proizvajajo izjemne pritiske in delujejo pri zelo visokih
temperaturah. V takšnih primerih nastaja trenje, zaradi katerih motor izgubi
celo do 10 odstotkov moči, hkrati se lahko zmanjša pretok olja in s tem mazalne
zmogljivosti.
Razvoj je posledično pripeljal do tega, da imamo na trgu na
stotine, če ne celo tisoče različnih motornih maziv. Bolj kot kadarkoli je
pomembno, da pri nabavi olja za redno menjavo ali dolivanje upoštevamo
specifikacije, ki jih je določil proizvajalec.
Že danes je teh specifikacij ogromno in nič ne kaže, da jih
bo v prihodnje manj, saj trend določajo avtomobilski proizvajalci in ne
proizvajalci olj.
Ključna razlika je v detajlih
Večina olj je tako imenovanih sintetičnih, mineralna olja za
moderne motorje sploh ne pridejo več v poštev. Tudi med sintetičnimi olji pa so
lahko velike razlike v načinu pridelave, tako na primer ločimo PAO in HC
postopek. Slednji je v zadnjem obdobju prevladujoč, saj je cenejši, čeprav po
kemični čistosti rezultat morda ni povsem enakovreden PAO postopku. A tako
pridobljeno olje je šele osnova, nosilec. Poglavitna razlika, kako se bo neko
olje obnašalo v nekem motorju v vseh režimih njegovega delovanja, se danes
skriva v aditivih. In prav tu nastopijo resnično pomembne razlike med tipi in
namembnostjo olj.
SN-4, MB 229.51 …
Skozi oči potrošnika pa tudi serviserja velikanska izbira
med proizvajalci in tipi olj seveda povzroča zmedo. To vsaj nekoliko omilijo
standardi oziroma specifikacije. Osnovni in univerzalni inženirski standard SAE
določa viskoznost oziroma stopnjo pretoka olja skozi motor pri različnih
temperaturah, npr. oznaka 5W-30. Potem pa so tu še bolj specifični standardi ustreznosti
združenja evropskih proizvajalcev ACEA (npr. A3/B8, C3, E6 ...) ali pa na
podoben način ameriški API (npr. SN-4 ...). Povrh vseh teh oznak pa so prisotni
še zelo omejujoči standardi proizvajalcev vozil, na primer Mercedesa (MB 229.51
...), Volkswagna (VW 504 00 ...), Volva (VCC RBS0-2AE …) in tako naprej.
Glede na zapisano je jasno, da je najpomembnejše vodilo pri
izbiri za vaše vozilo tisti tip olja, ki ga je na podlagi razvoja predvidel
njegov proizvajalec. Ustrezne specifikacije so vpisane v dokumentaciji vozila.
Proizvajalci avtomobilov pogosto priporočajo olja točno določenega
proizvajalca. So pa na trgu danes na voljo že tudi olja, ki jih izdeluje nek
drug proizvajalec, in imajo vse potrebne certifikate po najstrožjih standardih
proizvajalcev vozil. Takšnim oljem bi lahko rekli kar originalu enakovreden
nadomestni del.
V GMT trgovinah z množico kombinacij ne bo zadrege, saj
imamo na voljo izjemno bogat asortima olj vseh vodilnih proizvajalcev. Dovolj
bo, da našim izkušenim prodajalcem poveste model in letnik vašega vozila. Znali
vam bodo svetovati, kaj je najbolje za vaše vozilo.