Kako ohladiti motor?

Mehaniki pogosto opažajo, da skušajo vozniki na različne načine ohladiti
motor vozila, ko zakuha na poti na dopust na primer.
Visoke poletne temperature imajo ob zagonu motorja pozitiven učinek. Motor se
hitreje segreje na delovno temperaturo prav tako tudi vsi njegovi sistemi za
zmanjševanje škodljivosti izpušnih plinov. Ob običajni vožnji in ob pravilnem
delovanju vseh sistemov vozila visoke poletne temperature v našem geografskem
območju nimajo negativnih vplivov. Ob morebitni preobremenitvi vozila ali okvari
se negativni vplivi hitreje pokažejo, s tem pa se ob pravilnem zaščitnem
ukrepanju preprečijo večje poškodbe.
Kdaj je tisti alarm na merilnikih temperature, ko moramo avto ustaviti. Je
dovolj, da le odpremo pokrov motorja?
Preventiva je boljša kot kurativa. Najbolj učinkovito preprečimo pregretje
motorja z rednim vzdrževanjem vozila in morebitnim dodatnim pregledom
pravilnega delovanja hladilnega sistema pred načrtovano daljšo potjo. Mejne
temperature, pri katerih se sproži alarm pregrevanja, so med proizvajalci in
celo med modeli istega proizvajalca različni.. Če želimo učinkovito ohladiti
motor moramo najprej ugotoviti vzrok povišanja delovne temperature in na osnovi
tega podatka ustrezno ukrepati. V primeru preobremenjujoče vožnje je to treba prilagoditi
tako, da zmanjšamo potrebo po navoru, moči in hitrosti. Občasno si lahko
pomagamo tudi z izklopom dodatnih porabnikov energije, vklopom klimatske
naprave in vklopom gretja v kabini vozila. V primeru okvare hladilnega sistema
motorja pa je treba prekiniti vožnjo, počakati, da se ohladi motor in poskusiti
odpraviti napako ali poiskati strokovno pomoč za odpravo le te.
Če motor zakuha pa moramo najprej varno ustaviti vozilo in čim prej ugasniti
motor. Potem previdno odpremo pokrov motorja, da nas slučajno ne popari
pregreta tekočina in pustimo vse ostalo mirovati, kot je vsaj pol ure, da se
deloma ohladi. Šele nato preverimo nivoje tekočin in jih po potrebi dolijemo s
počasnim dodajanjem. Pregretega motorja nikoli ne polivamo z vodo, kar je
napaka prenekaterega voznika.
Prav tako se vode tudi ne doliva v hladilni sistem, dokler je le ta pregret. Ob
takem početju lahko zaradi hipne uparitve vode pride do poškodb nas samih,
zaradi toplotnega šoka pa do trajnih poškodb materialov v samem motorju.
Dolijemo lahko tudi čisto vodo v primeru, da nimamo namenske hladilne tekočine
za dotično vozilo. Je pa v takem primeru vedno treba hladilno tekočino čim prej
v celoti zamenjati.
Kako vemo, da je prišlo do hujše napake v hladilnem sistemu, na primer puščanje
vode? V to nas v večini primerov opozori kazalec temperature motorja, kontrolna
lučka pregretja ali nivoja hladilne tekočine oziroma pri novejših vozilih
največkrat sporočilo na ekranu instrumentne plošče ob spremljajočem zvočnem
signalu. Ko nas na pregrevanje motorja opozorijo znaki, kot so para in dim
izpod pokrova, vonj po pregretih različnih materialih v motornem prostoru ali
pa pomanjkanje moči motorja je to že zelo pozno in v večini primerov pomeni
večjo okvaro in poškodbe motorja.